Den hållbara destinationen intresserade Mälardalen

Vid Visit Umeås temadag under Västerbottensdagarna på Grand Hôtel i Stockholm gavs företag och organisationer i Mälardalen en chans att träffa och knyta kontakter med besöksnäringen i Umeåregionen. 

Umeåregionen ville bjuda gästerna på bilden av den hållbara destinationen Umeåregionen. Dan Jonasson berättande om vikten av hållbarhetsarbetet för att skapa en långsiktig och konkurrenskraftig besöksnäring, ett arbete som ständigt pågår bland aktörerna inom besöksnäringen i Umeåregionen.

– Vi vet att det finns ett ökat intresse för Umeåregionen, sa Hanna Sondell, projektledare för projekt Effekt. Sen Kulturhuvudstadsåret 2014 har inte bara antalet gästnätter ökat utan också antal besökare som söker information på vår hemsida visitumea.se. Eftersom det är smidigt att ta sig till Umeå från Stockholm och att vi hare ett brett utbud när det gäller hotell, mötes- och konferensanläggningar, restauranger och aktivitetsföretag ser vi att Mälardalen blir en viktigare och viktigare marknad för regionen.

Förutom en västerbottenlunch fick gästerna prova på speedejtning där besökare och Umeåföretag möttes i korta möten för att stifta närmare bekantskap med varandra. För att även visa en del av Umeåregionens starka kulturutbud uppträdde sångerskan Carolina Miskovsky.

Representanterna från Umeåregionen utgjordes av Nolia, Blå huset, Comfort Hotel Winn, First Hotel Dragonen, Umeå Folkets hus, Elite Hotel Mimer, Tjarn, Granö Beckasin, Wilderness adventures, Hotell Forsen, samt representanter från Visit Umeå och Projekt Effekt.

– Det är samverkan mellan så många aktörer som ger Umeåregionen sin styrka, säger Hanna Sondell. Vi kan leverera en brett och högkvalitativt, så visst är många intresserade av Umeåregionen.

Flera av besökarna från Mälardalen uttryckte stort intresse för vad man fått se. Flera gav uttryck för att hållbarhetsarbetet kändes inspirerande och att kunskapen om Umeåregionen hade ökat.

 

För mer information:

Hanna Sondell

073 070 0739

hanna.sondell@umea.se