Jag är inte Ella, jag är Västerbotten

Matprofilen Ella Nilsson har komponerat Västerbottensbuffén till Västerbottensveckorna på Grand Hôtel i 25 år. När det börjar dra ihop sig för 25-årsjubiluem ser hon tydligt att veckorna på Grand är så mycket mer än den berömda maten- det är regional utveckling på högsta nivå.

Hur känns det med 25-årsjubileum av Västerbotten på Grand Hôtel?

Det känns helt unikt!

Ett samtal med rätt kock för 25 år sedan ledde till att vi fick gästspela på Grand Hôtel, och där är vi fortfarande. Det är många regioner i Sverige som knackar på dörren och vill in, men det är bara vi som får använda oss av den här fantastiska möjligheten. Det ska vi vara rädda om så att vi kan fortsätta att sätta Västerbotten på kartan för alla de som annars inte skulle se oss.

Vad tror du är anledningen till att Västerbotten är den enda regionen som får vara på Grand Hôtel?

Det är våra unika råvaror. Bredden av råvaror är enorm, vi har ju allt. De som jobbar med maten och de som äter den tycker att råvarorna är spännande och det syns för övrigt i kroglivet i Stockholm när Västerbottensveckorna infaller- det finns inte många krogar i Stockholm som är fullbokade i januari/februari, men på Grand är det fullt och många dagar med väntelista.

Västerbotten på Grand Hôtel är en mötesplats för aktörer från Västerbotten och övriga Sverige. Vad har mat med det att göra?

Maten är en brobyggare! Det är tack vare maten som det här konceptet har kunnat utvecklas på ett så positivt sätt. Alla kunder som företag i Västerbotten har fått, alla spännande möten och nya kontakter är resultatet av riktigt god mat.

Du har varit med alla 25 år på Grand Hôtel, vad är den största förändringen?

Att aktörerna i Västerbotten nu förstår vilken fantastisk plattform Västerbottensveckorna på Grand Hôtel är. Det har tagit tid för folk att förstå vad det hela handlar om. Fler verkar förstå finessen med att använda ett varumärke som Grand Hôtel, på något sätt så når man fler med hjälp av det. Idag är Västerbotten på Grand Hôtel något som människor från hela landet känner till.

 

”Tänk hur många världsliga beslut som fattats över en tallrik! En god måltid är demokrati, politik, njutning och en ekonomisk tillväxtfaktor”

 

Ibland kan det upplevas provocerande att bygga mötesplatser kring sociala tillställningar med mat och minglande. Vad är dina tankar kring det?

Finns det någon världsdel där man inte har möten på det sättet? Tänk hur många världsliga beslut som fattats över en tallrik! En god måltid är demokrati, politik, njutning och en ekonomisk tillväxtfaktor.

Jag tycker att det är tråkigt att det ska läggas en negativ slöja över faktumet att vi på Grand introducerar övriga Sverige för Västerbotten, hur ska människor annars komma i kontakt med vår matkultur? Vi kan se att fler krögare och privatpersoner intresserar sig för Västerbotten som ett direktresultat av Västerbottensveckorna på Grand Hôtel. Sen förstår jag självklart att alla inte ser de positiva bieffekterna av det hela, det kan vara svårt att mäta.

Utvecklas maten?

Absolut, det är mycket ”cross-over” på vår buffé. Vi eftersträvar att släppa in nya trender samtidigt som vi försöker att inte tappa det traditionella.

Något nytt i år?

Ja, det kommer att finns någon nyhet på matbordet, men vad det är får förbli en hemlighet till invigningsdagen den 20 januari. Vissa rätter kommer och går men de tydliga favoriterna är mandelpotatissoppan, älgcarpaccio, suovas, västerbottensosttimbal, det hembakta tunnbrödet och enbärsgravad sik.

 

”Människor känner inte till att vi har en unik designhögskola, ett universitet med världsledande forskning eller hur varierande landskapet är. Tack vare Västerbottensveckorna på Grand Hôtel får vi möjligheten att sprida den kunskapen. Vi kan göra hur mycket mer som helst för att marknadsföra regionen, för det finns så mycket att visa”

 

Vilka reaktioner får man från människor som äter maten för första gången?

Många förundrats över vilken bredd vårt skafferi erbjuder. Folk känner till ren, hjortron och älg men blir överraskade av hur mycket mer som finns. Samma sak gäller människor okunskap om bredden av andra verksamheter i Västerbotten. Folk känner inte till att vi har en unik designhögskola, ett universitet med världsledande forskning eller hur varierande landskapet är. Tack vare Västerbottensveckorna på Grand Hôtel får vi möjligheten att sprida den kunskapen. Vi kan göra hur mycket mer som helst för att marknadsföra regionen, för det finns så mycket att visa.