Låt maten marknadsföra turismen

Intervju med Ella Nilsson, Västerbottnisk matambassadör och Pia Djupmark, VD, Grand Hôtel
Bara i förra veckan mottog Ella Nilsson silvermedalj för sin insats inom svensk matkultur

Hur det började med västerbottensmaten på Grand Hôtel?

Pia Djupmark berättar att det var Thore Wretman som för 25 år sedan tog den Västerbottniska maten till Grand Hôtel.
– Från början var det bara maten, men det utvecklade sig snabbt till en kombination av möten mellan människor. Väldigt spännande att börja året med Västerbottensveckorna här på Grand Hôtel.
Pia Djupmarks favoriten är rätter av röding och all fantastisk ost.

Ella Nilsson är övertygad om att basen i Västerbottniska maten är det enorma skafferiet. Skillnaden är aromen med hög kvalité och höga smaker. Ella Nilsson tror att snabbmaten som gör att man äter jämt är en bov för våra konstiga sjukdomar idag.
– Vi ger inte kroppen tid att smälta våra näringsämnen. Alla måltider borde vara ett möte.
En oro som Ella Nilsson kan se är de små mängderna och den låga produktionen. Istället för export tycker Ella Nilsson att man ska arbeta så att man marknadsför turismen genom varorna, för att de ska räcka till alla som kommer hit.

Ella Nilsson
I 25 år har Ella Nilsson arbetat med Grand Hôtels Västerbottensbuffé. Hon har utvecklat rätter tillsammans med kökets personal och varje kväll bjudit gästerna till bords.
Ella Nilsson är utsedd till Västerbottens matambassadör och tidigare har hon varit vd för Svensk köttinformation. Numera driver hon det egna företaget Ella Nilsson Mat & Prat AB.
För en bredare allmänhet är nog Ella Nilsson mest känd som TV-kock under hela tio år i det direktsända programmet Café Umeå med start 1987. Hon har också haft en egen teveserie, ”Maträtt med Ella”, som sändes i början av 1990-talet. Ella Nilssons har också medverkat och gett ut flera böcker kring mat och kulturhistoria.

Pia Djupmark
Efter 25 år i hotellbranschen har Pia Djupmark till slut checkat in på Grand Hôtel i Stockholm. Hon omnämns som hotelldrottningen som vill skapa folklig lyx och vill ha in ny energi in i det anrika varumärket, att kundgruppen breddas och traditionerna behålls.
Grand Hôtel har under ett flertal år gjort omfattande renoveringar. Just nu pågår arbete med att rusta hotellets lobby.

Grand Hôtel är en egen liten destination i Stockholm, som hela tiden ska kännas relevant och samtida. Jag tycker att vi har lyckats fånga upp det lokala och samtidigt ge en internationell karaktär, säger Pia Djupmark, vd för Grand Hôtel till lyx.se, Sveriges nätmagasin för livsnjutare.
http://lyx.se/grand-hotel-nyrenoverad-vaning/

Text: Mariann Holmberg
Foto: Patrick Trägårdh