Västerbottensost – en kulturbärare som driver tillväxt

Ingen vet riktigt varför det inte går att tillverka Västerbottensost någon annanstans än i lilla Burträsk, som ligger några mil utanför Skellefteå. Men vad som är säkert är att denna ost gjort Burträsk och Västerbotten till en del av den svenska kulturen – vilket i sin tur skapar arbeten och tillväxt. 

Anna-Karin Karlsson är marknadschef på Norrmejerier, som varje år förädlar 200 miljoner kilo norrländsk mjölk och ägs av 570 bönder. Det är också Norrmejerier som äger varumärket Västerbottensost – vilket är ett av Sveriges absolut starkaste varumärken.

Den första Västerbottensosten såg dagens ljus 1872, och det sägs att den kom till av ett misstag när mejerskan Ulrika Eleonora Lindström råkade låta osten ystas längre än planerat, vilket gav den en säregen smak. Sedan dess är Västerbottensost en del av den svenska matkulturen. Varumärket registrerades redan år 1910, och har varit kunglig hovleverantör sedan 1990. Men tillverkningen sker fortfarande på hantverksmässigast möjliga sätt, i Burträsk – och bara ett par personer känner till det riktiga receptet.